Werkgever negeert advies bedrijfsarts

Met de bedrijfsarts is afgesproken dat ik 2x 1 uur in de week zittend werk doe… dit is nu sinds 2 weken 1x 2 uur in de week. Nu wilt hij dat ik vanaf nu 2 keer 2 uur in de week ga werken. Dit is niet bevordelijk voor mijn herstel en ik moet al een tweede operatie. Als ik nee zeg is dit werkweigering? En hoe kan ik dit netjes zeggen zonder een verstoorde werkrelatie?

Als de bedrijfsarts adviseert dat je je uren moet uitbreiden, mag de werkgever dat volgen. Vind jij dat dit je herstel belemmert, dan is het belangrijk dat je dit direct teruglegt bij de bedrijfsarts en aangeeft dat je klachten hebt en binnenkort opnieuw geopereerd moet worden. Zeg dus niet simpelweg “nee” tegen je werkgever, want dat kan als werkweigering worden gezien. Houd de toon netjes: je wilt meewerken aan re-integratie, maar alleen op een manier die medisch verantwoord is.

Blijft de bedrijfsarts bij zijn standpunt, dan heb je twee opties: je kunt een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV of een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. Beide trajecten zijn er juist om duidelijkheid te geven als jij en de bedrijfsarts het niet eens zijn. Zolang je dit zorgvuldig oppakt en je werkgever laat weten dat je om een onafhankelijk oordeel vraagt, kan dit niet als werkweigering worden uitgelegd. Zo stel je je constructief op, voorkom je een verstoorde relatie en zorg je dat jouw gezondheid en herstel goed worden meegewogen.

PS. begin met een second opinion als de bedrijfsarts zijn advies niet wenst aan te passen. Mocht je verdere vragen hebben verneem ik dat graag van je :wink:

De bedrijfsarts heeft het advies gegeven van 2 uur in de week waar ik mee akkoord ben en aan gehoor heb gegeven. Het geval is nu dat werkgever dat na 2 weken al wilt uitbreiden. Morgen moet ik dan al komen en de bedrijfsarts is niet aanwezig. Sorry ik was niet helemaal duidelijk dat mijn werkgever van het advies wilt afwijken

Dan is het belangrijk onderscheid te maken: niet de werkgever, maar de bedrijfsarts bepaalt jouw belastbaarheid. Als de bedrijfsarts twee uur per week heeft geadviseerd en jij daaraan voldoet, dan mag de werkgever daar niet zomaar van afwijken. Jij mag dus vasthouden aan het advies van de bedrijfsarts totdat deze opnieuw beoordeelt of uitbreiding verantwoord is. Dat is géén werkweigering, maar simpelweg volgen van het medische advies.

Mijn tip: geef je werkgever rustig aan dat je het advies van de bedrijfsarts volgt en dat je uiteraard bereid bent meer uren te werken zodra de bedrijfsarts dit verantwoord vindt. Zo blijf je coöperatief en zet je de verantwoordelijkheid terug waar die hoort.