VVE geschil over kosten plaatsing dubbele deuren dakterras

Hoi,
Ik heb een geschil met de VVE van ons appartement gebouw. Ik zal het in het kort proberen uitleggen. Wij hebben in 2022 een appartement gekocht en daar zat een niet bewoon clausule in het koopcontract. Al snel (binnen een maand) merkten we dat er een lekkage was aan de woning, op twee plekken en een vochtige muur. Na een hele tijd en onderzoeken verder is het denken we nu door een lek kozijn bij het dakterras gekomen. De VVE zegt dat ik dit kozijn op eigen kosten moet vervangen (of dat ze mss rond de 1000-1500 euro mee willen betalen omdat het raam en de deur ook rot zijn en ze dat toch moeten vervangen, geen idee waarom dat dan wel voor de VVE kosten zijn?). Dit dakterras is jarenlang gedoogd als dakterras (inmiddels is er een nieuw dakterras met toestemming gemaakt door de vorige eigenaren met alle buren samen) en de vorige eigenaar heeft een deur (wat eigenlijk meer op een lang raam lijkt maar waar je wel makkelijker naar buiten komt naar het dakterras) laten plaatsen. Het bestuur in die tijd (ik denk in de jaren 80) was erg onbetrouwbaar en heeft veel dingen gedoogd en er gaan ook geruchten dat er ook sprake is geweest van een persoon uit het bestuur die de kas leeggestolen heeft. Met andere woorden heel rommelig, geen duidelijke regels en veel onderhandse afspraken en zaken goedgekeurd en jaren lang dingen gedoogd.
Ik heb geen idee of het kozijn toen onderhands of (on)officieel is goedgekeurd. Het huidige bestuur zegt hier niks over te kunnen vinden en vindt dat de kosten van het vernieuwen van het kozijn grotendeels voor onze rekening is omdat het volgens hen zonder toestemming is geplaatst.

In de splitsingsakte staat dat de kozijnen, ramen en deuren gezamenlijke eigendom zijn van de VVE. In een vergadering is vorig jaar een keer gevraagd of je zelf dubbele ramen kunt plaatsen zonder dat eerst bij de VVE aan te vragen, toen werd gezegd dat die ramen dan wel eigendom van de VVE worden. Ook zijn er geen documenten van welke appartementen er wel of geen dubbele ramen vanaf het begin hadden (dit was toen optioneel toen het gebouwd werd). Veel mensen hebben zelf zonder toestemming van de VVE dubbele ramen laten plaatsen en als die lek zijn dan vervangt de VVE die op hun kosten ook al kunnen ze niet zien of deze met toestemming door de bewoner zijn geplaatst. Dit even als achtergrond informatie.

Ik zou graag willen weten wat mijn rechten hier in zijn want het voelt onrechtvaardig en uiteindelijk meer over het kosten plaatje te gaan dan over wat het recht hier over zegt. Mijn deur/kozijn moet ik zelf betalen maar een lek raam wordt door de VVE betaald terwijl ze van beiden niet weten of het met toestemming is geplaatst.

Inmiddels heeft het bestuur van de VVE een jurist ingeschakeld van Das en zij schrijft nu:
'Omgevingsvergunning en vergunde situatie
Bijgaand treft u de omgevingsvergunning aan. De vergunde plannen voor de aanleg van de

dakterrassen voorzien – naast de balustrades/privacyschermen en vlonders – óók in het aan-
brengen van dubbele deuren bij NvZ 6 en NvZ 9. Deze plannen zijn tot stand gekomen op initia-
tief van de betrokken eigenaren en de uitvoering is als privaat initiatief vormgegeven.

Ter toelichting wijs ik nogmaals op de verklaring van de eigenaar van NvZ 6 die conform de
vergunde tekeningen reeds een dubbele deur heeft geplaatst voor eigen rekening. Dat bevestigt
de destijds gemaakte afspraken over de reikwijdte en kostenverdeling.
Samenwerkingsovereenkomst en kostenverdeling
De Samenwerkingsovereenkomst ziet op de gezamenlijke realisatie en gelijke kostenverdeling
van de gemeenschappelijke projectonderdelen (glazen balustrade, privacyschermen en lariks

vlonders). Extra of andere uitvoeringen komen voor rekening van de betreffende partij. Vervan-
ging van het bestaande kozijn door dubbele deuren valt daarmee buiten de gemeenschappelij-
ke posten en komt – zoals ook destijds beoogd – voor rekening van de individuele eigenaar.

Standpunt VvE en voorstel
Hoewel kozijnen in de regel tot de gemeenschappelijke delen worden gerekend, geldt hier dat
de vervanging onderdeel is van het privaat geĂŻnitieerde en vergunde traject voor het dakterras.
In lijn daarmee en met wat reeds aan NvZ 6 is uitgevoerd, verzoekt de VvE u over te gaan
tot vervanging van het kozijn door dubbele deuren conform de vergunning. De VvE handhaaft,uit coulance, de eerder toegezegde bijdrage van € 1.000 (gelijk aan het niet-benutte onder-
houdsbudget uit 2023).

Verzoek
Hierbij verzoek ik u dan ook nogmaals vriendelijk om over te gaan tot vervanging van het kozijn op eigen kosten, conform de verleende vergunning. De VvE blijft bereid om de eerder genoemde bijdrage beschikbaar te stellen en denkt graag met u mee over de praktische uitvoering.

Ik verneem graag van u de bevestiging dat u gehoor zult geven aan dit verzoek. Wilt u mij binnen drie weken na heden berichten?’