Goedemiddag allen, ik hoop dat iemand hier juridisch advies kan geven over de verkoop van concertkaarten.
• Vorige week had ik kaarten voor het Kane-concert op TicketSwap te koop gezet en ze zijn verkocht. Kort daarna werd de (door)verkoop plots geannuleerd terwijl dit midden in het proces was
• Niemand kan duidelijk vertellen wie hier verantwoordelijk voor is.
• Ik heb contact gehad met TicketSwap, Tickrtmaster én met de organisatieagent Agents After All. Zij mailden mij:
“De officiële ticketverkoop en doorverkoop van tickets voor dit concert gebeurt uitsluitend via Ticketmaster. Zoals je aangeeft, was het tijdelijk mogelijk om tickets via TicketSwap aan te bieden. Deze functionaliteit is echter via TicketSwap zelf tot stand gekomen en later weer gedeactiveerd. Omdat de verkoop via TicketSwap heeft plaatsgevonden, kunnen wij hier helaas niets in betekenen. We raden je hierom aan om hierover opnieuw contact op te nemen met TicketSwap.”
• Dit vind ik vreemd, omdat TicketSwap niet zomaar doorverkoopkaarten kan activeren. Op de website www.kaneinahoy.nl staat namelijk:
“Ongeveer een maand voor het concert wordt in samenwerking met Ticketmaster een speciaal doorverkoop-platform gelanceerd waar tickets aangeboden kunnen worden voor doorverkoop. Houd hiervoor deze website in de gaten.”
• Het lijkt dus alsof er iets verkeerd wordt gecommuniceerd of afgeschoven.
Mijn vraag: heb ik recht op de opbrengst van de kaarten, of moet de organisatie dit regelen?
Omdat de doorverkoop via TicketSwap is afgebroken voordat de transactie is voltooid, is er juridisch geen geldige koop tot stand gekomen, en heb je dus geen recht op de opbrengst.
De organisator en Ticketmaster zijn hiervoor niet aansprakelijk; dit is een fout in het systeem van TicketSwap, en alleen zij kunnen de situatie herstellen of compenseren.
Goedenavond, dank voor de reactie. De organisator geeft hiertoe opdracht, dus de fout ligt zeker niet bij TicketSwap. Na klachten is de website Kane in Ahoy ook opeens aangepast. Plus het regende meer klachten. Vandaar dat ik denk dat de organisatie verantwoordelijk is.
Dat Ticketmaster/organisator de doorverkoop buiten hun eigen platform blokkeren, kan in strijd zijn met de regels van de ACM, maar dat geeft je helaas niet automatisch recht op de opbrengst van een verkoop die technisch nooit is afgerond.
Je kunt wél een klacht indienen bij TicketSwap én bij ACM/ConsuWijzer over deze blokkade, maar een harde juridische aanspraak op uitbetaling van de verkoopopbrengst is in deze situatie naar mijn idee erg lastig.