🔙 Retourneren binnen 14 dagen: zo werkt het herroepingsrecht bij online aankopen

Als je online iets hebt gekocht, heb je in veel gevallen recht op 14 dagen bedenktijd. Dat heet het herroepingsrecht. Binnen die termijn mag je de aankoop annuleren zonder opgave van reden. Maar hoe werkt dat precies, en wat zijn de uitzonderingen?

:white_check_mark: Wanneer mag je retourneren?

• Je koopt een product bij een webshop in Nederland of de EU.
  • Het product is ongebruikt en in originele staat.
  • Je herroept binnen 14 dagen na ontvangst.

:cross_mark: Wanneer mag het níet?

• Maatwerk of gepersonaliseerde producten
  • Verzegelde hygiëneproducten die zijn geopend
  • Digitale inhoud (zoals e-books) als je hebt ingestemd met directe levering

:euro_banknote: Terugbetaling

• Webshops moeten binnen 14 dagen na herroeping je geld terugbetalen.
  • Eventuele verzendkosten moeten ook terug, behalve bij duurdere verzendkeuze.

:open_mailbox_with_raised_flag: Wie betaalt de retourkosten?

• Jij, tenzij de verkoper vooraf heeft aangegeven deze op zich te nemen.

:pushpin: Twijfel of jouw retour geweigerd mag worden? Plaats hieronder je situatie of stuur een mail naar info@juridischeadvieshelpdesk.nl - we kijken graag met je mee.

1 like

Hi! Ik heb een bestelling gedaan bij een online webshop. Dit staat er onder het kopje ‘Retourneren’:

Wat zijn de voorwaarden van retourneren?

Je hebt het recht om zonder reden en binnen 14 dagen na de dag waarop je alle artikelen uit jouw bestelling hebt ontvangen, van de aankoop van één of meerdere artikelen af te zien (herroepingsrecht). Binnen deze termijn mag je het artikel bekijken, beoordelen én passen zoals je ook in een winkel doet. Daarna dien je het binnen 14 dagen terug te retourneren. Wij controleren bij ontvangst of deze op tijd zijn.

Retourneren kan alleen als het product onbeschadigd, geurloos en in de zelfde staat is als hoe je het product hebt ontvangen.

(Bovenstaande tekst is letterlijk gekopieerd van de site)

Ik heb deze bestelling op 11 juni in huis ontvangen en ik heb deze binnen 14 dagen retour aangemeld. Vervolgens heb ik de producten op 9 juli retour gestuurd. Volgens de webshop ben ik te laat, klopt dit? In mijn optiek had ik tot uiterlijk 10 juli de tijd om deze te retourneren. De webshop weigert om mijn retour te verwerken en vraagt nogmaals verzendkosten zodat ik het pakket weer opnieuw ontvang.

Aangezien u de herroeping tijdig heeft gemeld, begon de retourtermijn van 14 dagen op dat moment te lopen. Indien u het pakket pas op 9 juli retour heeft gestuurd en deze termijn daarmee is overschreden, mag de webshop het retour weigeren. Alleen als u kunt bewijzen dat het pakket wél binnen die termijn is verzonden, staat u juridisch sterk.

2 likes