Beste,
op 17 augustus van dit jaar heb ik bij een webshop een monitor besteld. Bij deze webshop heb ik eerder aankopen gedaan, zonder problemen.
Echter heb ik deze monitor geleverd gekregen, voorzichtig uitgepakt, op zijn plek gezet en vervolgens de sticker van de monitor verwijderd. Hierbij zag ik dat er schade zat op het frame, dit leek minimaal te zijn.
22 augustus, zag ik dat er op het scherm meerdere puntjes te zien waren. Waaronder ook een kras. Ik heb direct een mail gestuurd naar de webshop met de klacht en foto’s meegestuurd. Hierin heb ik ook vermeld dat ik tevreden ben over de monitor en graag een vervangende zou willen.
De klantenservice heeft direct aangegeven dat er een retour aangemaakt kon worden. Zo gezegd zo gedaan, dat retour is door hun afdeling verwerkt. De monitor is netjes ingepakt, in de originele verpakking. De monitor heb ik direct naar hun ophaalpunt/magazijn gebracht om in te leveren.
Zojuist krijg ik een mail waarin het volgende staat:
Inmiddels hebben we je retour ontvangen en beoordeeld, de kras die je vermeld in de retour is inderdaad aanwezig.
Na interne controle blijkt echter wel dat er een nieuw, ongeopend exemplaar naar je verzonden was. Fysieke schade/krassen op het paneel komt alleen door externe factoren naar voren, dit is niet iets wat veroorzaakt wordt door een fabricagefout.
Verder is er ook geen schade te zien aan de verpakking/verzenddoos. Het gaat hier dus ook niet om transportschade.
Het product wordt daarom naar je teruggestuurd aangezien het huidige probleem niet onder garantie valt. De ‘stippen’ die je in je mail had vermeld zijn weggehaald tijdens het reinigen van het paneel, dit waren gebruikssporen.
Er is in het OSD-menu namelijk ook te zien dat de monitor al 55 uur heeft aangestaan.
Zij stellen dus dat de schade veroorzaakt zou zijn door eigen schuld. Wat dus niet het geval is. De sticker van de monitor is pas verwijderd op het moment dat deze op zijn plek is gezet en aangesloten, waarna hij niet meer is aangeraakt. Het betreft een monitor van 599 euro.
Er staat vermeld op hun website dat wanneer ik mij zou beroepen op het herroepingsrecht er een waardevermindering zou kunnen volgen i.v.m. schade.
Graag advies over wat ik nu verder kan doen. Ik heb ze een mail teruggestuurd waarin heb ik aangegeven dat ik als consument volgens het ACM recht heb op een deugdelijk product en dat deze beschadigd is afgeleverd, dus non-conformiteit.
Wat zou ik kunnen doen als zij hier toch geen gehoor aan geven en de monitor niet vervangen, of mij het aankoopbedrag niet terugbetalen?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Eldina