🛠️ Reparatie mislukt of geen garantie? Zo sta je juridisch sterk

Heb je iets laten repareren en is het probleem niet verholpen? Of weigert een verkoper de garantie na een aankoop? In deze subcategorie vind je jouw rechten als consument bij ondeugdelijke reparaties of discussies over garantie.

Veelvoorkomende vragen:

• Mijn product is opnieuw stuk na reparatie. Moet ik weer betalen?
  • De verkoper zegt dat er geen garantie meer is. Klopt dat?
  • Ik heb een product gekocht met garantie, maar krijg geen hulp.
  • De reparatie is slechter dan het origineel. Wat nu?

:envelope_with_arrow: Gratis juridisch advies nodig?
Stel je vraag hieronder of mail ons via info@juridischeadvieshelpdesk.nl

Tip: Voeg details toe zoals aankoopdatum, type product, en wat je precies hebt gemeld aan de verkoper of fabrikant. Dan kunnen we je sneller helpen.

1 like

Beste,

Ik hoop dat ik op de juiste manier een bericht maak. Op 12-09-2023 heb ik een novi baby sky buggy gezocht via kruidvat. Zij zijn partner van Asten baby store. Sinds afgelolen dinsdag klapt de buggy niet meer goed uit. Hij maakt de laatste klik niet meer, dus een kind kan er onmogelijk in zitten. Echter geven zij aan dat er garantie van een jaar op zit. Hoe zit dit wettelijk? En waar kan ik dit vinden?

Met vriendelijke groet,
Mir

De wettelijke regeling is dat u zich niet hoeft neer te leggen bij een contractuele garantie van slechts één jaar, aangezien u op grond van de wet recht hebt op een deugdelijk product dat, gelet op aard en prijs, een redelijke gebruiksduur moet hebben. Indien een buggy binnen zo korte termijn na aankoop ondeugdelijk blijkt te functioneren, kan dit worden aangemerkt als non-conformiteit, hetgeen u het recht geeft kosteloos herstel of vervanging te verlangen. Dat de verkoper zich beroept op een beperkte fabrieksgarantie doet daaraan niet af, aangezien uw wettelijke rechten voorgaan en in de consumentenkoop onverkort gelden

Beste,

op 17 augustus van dit jaar heb ik bij een webshop een monitor besteld. Bij deze webshop heb ik eerder aankopen gedaan, zonder problemen.

Echter heb ik deze monitor geleverd gekregen, voorzichtig uitgepakt, op zijn plek gezet en vervolgens de sticker van de monitor verwijderd. Hierbij zag ik dat er schade zat op het frame, dit leek minimaal te zijn.

22 augustus, zag ik dat er op het scherm meerdere puntjes te zien waren. Waaronder ook een kras. Ik heb direct een mail gestuurd naar de webshop met de klacht en foto’s meegestuurd. Hierin heb ik ook vermeld dat ik tevreden ben over de monitor en graag een vervangende zou willen.

De klantenservice heeft direct aangegeven dat er een retour aangemaakt kon worden. Zo gezegd zo gedaan, dat retour is door hun afdeling verwerkt. De monitor is netjes ingepakt, in de originele verpakking. De monitor heb ik direct naar hun ophaalpunt/magazijn gebracht om in te leveren.

Zojuist krijg ik een mail waarin het volgende staat:
Inmiddels hebben we je retour ontvangen en beoordeeld, de kras die je vermeld in de retour is inderdaad aanwezig.

Na interne controle blijkt echter wel dat er een nieuw, ongeopend exemplaar naar je verzonden was. Fysieke schade/krassen op het paneel komt alleen door externe factoren naar voren, dit is niet iets wat veroorzaakt wordt door een fabricagefout.

Verder is er ook geen schade te zien aan de verpakking/verzenddoos. Het gaat hier dus ook niet om transportschade.

Het product wordt daarom naar je teruggestuurd aangezien het huidige probleem niet onder garantie valt. De ‘stippen’ die je in je mail had vermeld zijn weggehaald tijdens het reinigen van het paneel, dit waren gebruikssporen.

Er is in het OSD-menu namelijk ook te zien dat de monitor al 55 uur heeft aangestaan.

Zij stellen dus dat de schade veroorzaakt zou zijn door eigen schuld. Wat dus niet het geval is. De sticker van de monitor is pas verwijderd op het moment dat deze op zijn plek is gezet en aangesloten, waarna hij niet meer is aangeraakt. Het betreft een monitor van 599 euro.

Er staat vermeld op hun website dat wanneer ik mij zou beroepen op het herroepingsrecht er een waardevermindering zou kunnen volgen i.v.m. schade.

Graag advies over wat ik nu verder kan doen. Ik heb ze een mail teruggestuurd waarin heb ik aangegeven dat ik als consument volgens het ACM recht heb op een deugdelijk product en dat deze beschadigd is afgeleverd, dus non-conformiteit.

Wat zou ik kunnen doen als zij hier toch geen gehoor aan geven en de monitor niet vervangen, of mij het aankoopbedrag niet terugbetalen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Eldina

Beste Eldina,

Wat jij beschrijft valt onder non-conformiteit: een monitor van dit bedrag hoort gewoon deugdelijk te zijn. Omdat je de schade direct hebt gemeld en dit netjes hebt vastgelegd, sta je juridisch sterk. Als de webshop desondanks blijft weigeren, dan is een ingebrekestelling vaak de juiste volgende stap. Daarmee laten we ze formeel weten dat ze nog één kans krijgen om hun verplichtingen na te komen.

Om te bepalen hoe we dit het beste aanpakken, is het handig dat je de stukken (bestelbevestiging, jouw mails en hun reactie) even naar info@juridischeadvieshelpdesk.nl stuurt. Dan kijken we er vrijblijvend naar en laat ik je weten welke stap in jouw situatie het meest effectief is.

Met vriendelijke groet,

Marco Fühler

1 like

Beste Marco,

Bedankt voor de snelle reactie! Ik zal direct een mail sturen met alle communicatie!

Met vriendelijke groet,

Eldina

1 like

Beste Marco,

Ik heb alle communicatie doorgestuurd.

Bij de oorspronkelijke melding van de schade heb ik aangegeven dat ik graag een vervangende monitor zou willen. Hierbij heb ik de verkoper dus een kans gegeven om het probleem op te lossen. Gezien het feit dat zij aangeven dat dit door ‘eigen schuld’ zou komen en daarom niet onder de garantie zou vallen, heb ik een reactie naar de webshop gestuurd waarin ik aangeef dat ik volgens de wettelijke garantie recht zou hebben op een passende oplossing.

Ik krijg geen enkele reactie meer van de webshop. Als klap op de vuurpijl hebben ze de beschadigde monitor alsnog naar mij teruggestuurd. Deze zal vandaag worden afgeleverd. Voor zover ik mijn research heb gedaan, zou ik op basis daarvan mogen aannemen dat de verkoper weigert het product te vervangen/repareren.

Aangezien ik bij het melden van het probleem, en bij het retourneren op locatie de verkoper een kans heb gegeven om het product om te ruilen en zij daar niet aan mee werken, heb ik een ontbinding van de koopovereenkomst opgesteld en naar hen toegestuurd.

Daarnaast heb ik een formele klacht ingediend bij het ACM en ICTWaarborg, waar deze webshop bij is aangesloten.

Goedemorgen
We hebben vorig jaar een frietpan gekocht . Een grote professionele .
Nu wordt deze niet meer warm .
Contact gezocht met firma want er zit garantie op.
Ze moesten iets bestellen en dat zou opgestuurd worden .
Vervolgens niets ontvangen maar ook niet meer gehoord .
Ze geven niet thuis

Is er een brief die ik kan sturen /mailen ?
Om de garantie /reparatie af te dwingen ?

Stuur de verkoper een ingebrekestelling waarin je 14 dagen geeft om de frituurpan kosteloos te repareren of te vervangen; reageert hij niet, dan mag je herstel elders laten uitvoeren en de kosten op hem verhalen.

Bijgaand een voorbeeldbrief die je kan gebruiken. Hier kunnen logischerwijs geen rechten aan worden ontleend. Mocht je naar aanleiding van dit bericht nog vragen hebben hoor ik dat graag.

Onderwerp: Ingebrekestelling – defecte frituurpan

Geachte heer/mevrouw,

Op [datum aankoop] heb ik bij u een professionele frituurpan gekocht. Binnen de garantietermijn is deze defect geraakt en warmt hij niet meer op. U heeft aangegeven dat er een onderdeel besteld zou worden, maar ik heb sindsdien niets meer ontvangen en u reageert niet op mijn verzoeken.

Hierbij stel ik u formeel in gebreke.
Ik verzoek u om binnen 14 dagen na ontvangst van deze e-mail de frituurpan kosteloos te repareren of te vervangen.

Bij uitblijven van een reactie of oplossing zal ik het herstel elders laten uitvoeren en de gemaakte kosten op u verhalen, conform de wettelijke regels voor non-conformiteit en garantie.

Ik zie uw bevestiging graag uiterlijk binnen 14 dagen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Note: Als je hem elders laat maken kan je die kosten verhalen. Wil niet zeggen dat de verkoper dat vergoed. Dit kan je alleen afdwingen via de rechtbank. Helaas zijn de kosten daarvoor vaak hoger dan de kosten voor een frituurpan :wink:

Hoi.

Het onderdeel van de friteuse is gerepareerd voor 80,- omdat er geen garantie meer op zat .
Bij terug ontvangst deed dit onderdeel het dus nog steeds niet , maar ook de andere kan van de friteuse niet meer .
We hebben contact gezocht 3 weken terug en moeten nog terug gebeld worden .
We willen echt de 80,- reparatiekosten terug.
Wat kan ik ze mailen ??
Want bellen pakken ze gewoon niet meer op.

Ik hoor het graag !

Je kunt bijvoorbeeld deze mail sturen:

Geachte heer/mevrouw,

Op (datum) hebben wij het onderdeel van onze friteuse door u laten repareren voor €80. Bij ontvangst bleek dat het oorspronkelijke probleem niet was verholpen en dat bovendien ook de andere kant van de friteuse niet meer functioneert.

Wij hebben hierover inmiddels meerdere malen contact gezocht, maar tot op heden geen inhoudelijke reactie ontvangen.

Omdat de reparatie niet het beoogde resultaat heeft gehad en de friteuse zelfs in slechtere staat is teruggekomen, verzoeken wij u het door ons betaalde bedrag van €80 binnen 14 dagen aan ons terug te betalen.

Bij uitblijven van een reactie behouden wij ons het recht voor verdere stappen te overwegen.

Met vriendelijke groet,
(naam)

Tip: verstuur dit per e-mail én (als het kan) per aangetekende brief. Bewaar alles. Dat zet vaak nét genoeg druk zonder meteen te escaleren.