Reisbureau Failliet

Hoi,

Ik heb 09-09-2024, 2 vouchers gekocht van beide €239,95 dus een totaal van €479, voor een overnachting plus entree van Disneyland Parijs. Deze voucher zouden 2 jaar geldig zijn. Nu wilde ik afgelopen weekend dit gaan vast leggen en is tot mijn verbazing het reisbureau failliet, sinds juni 2025. Ik kwam terecht bij SGR heb deze een mail gestuurd om mijn geld terug te claimen. Deze geven aan dat vouchers niet vallen onder garantie. Weet iemand wat ik nu verder nog zou kunnen doen? Of kan ik echt fluiten naar mijn geld.
Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
Een hopeloze mama

SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden Nederland) heeft in beginsel gelijk: vouchers/tegoeden vallen doorgaans niet onder de garantieregeling.

Wat u nog kunt doen:

• Betaald met creditcard/PayPal: dien een chargeback/verzoek tot terugbetaling in (meest kansrijk, afhankelijk van voorwaarden en termijnen van de aanbieder).
  • Anders betaald: meld uw vordering bij de curator in het faillissement (uitkering onzeker en vaak beperkt).
  • Controleer de aankoop: als feitelijk sprake was van een pakketreis, kan de beoordeling anders uitvallen.

Conclusie (onder voorbehoud van nadere stukken): de kans op volledige terugbetaling is beperkt, met name buiten een chargeback-traject.

Beste Marco,

Bedankt voor uw reactie!
Ik kan nergens in mails of facturen zien wat er nou feitelijk aangeboden is en waar ik voor heb betaald. Nu heb ik heel toevallig wel de advertentie van toen opgeslagen waar duidelijk staat: ‘Disneyland Paris super deal, 1 dag toegang tot park + hotel met ontbijt naar keuze’.
Met de prijs van de voucher. En dan staat er een lijst met hotels waar ik uit kan kiezen. Ik heb hun toen telefonisch gesproken en vertelde mij als ik zou gaan vast leggen, dat ik hun dan eerst moest bellen zodat ze konden regelen dat ik op de zelfde kamer zou verblijven. Dit omdat ik 2 vouchers had, dus 2 nachten. Denkt u hier dat dit dan als een pakketreis gezien kan worden?
Zou ik eventueel misschien de stukken naar u kunnen versturen of werkt dat hier niet zo?
Ik hoor het graag! En bedankt voor uw hulp!

Met vriendelijke groet!

Goedenavond,

Dit zou inderdaad mogelijk in de richting van een pakketreis kunnen gaan, met name omdat sprake lijkt van een combinatie van verblijf en toegang tot het park tegen een vaste prijs.

Tegelijkertijd is doorslaggevend hoe dit juridisch is aangeboden en vastgelegd. Indien het uitsluitend als voucher/tegoed is verkocht, blijft het uitgangspunt dat dit niet onder de SGR-garantie valt.

Als u wilt, kunt u de stukken (advertentie, factuur, bevestigingen) per e-mail toesturen. Ik kan dit dan inhoudelijk voor u beoordelen.

Laat u het gerust weten als u daarvan gebruik wilt maken.

Beste Marco,

Voor de zekerheid zou ik hier toch graag gebruik van maken. Kunt u uw mail adres doorsturen?

Met vriendelijke groet

info@juridischeadvieshelpdesk.nl