Problemen of vragen bij verhuur of onderhuur?

Verhuur je zelf een woning of kamer, of huur je van iemand die geen officiƫle verhuurder is? In deze subcategorie lees je wat wel en niet mag, hoe je problemen voorkomt en welke rechten en plichten gelden bij (onder)verhuur.

1 like

Ik huur een middensector zelfstandige woning van mevrouw A. Haar zoon, meneer B, is in de huurovereenkomst gemachtigd om namens mevrouw A te handelen (beheerder).

Meneer B heeft een tussenpersoon, meneer C, aangewezen om klusjes te ā€œcoƶrdinerenā€. Meneer C, heeft nergens verstand van en huurt vakmannen in om de klusjes uit te voeren, bijvoorbeeld een electriciĆ«n (meneer D). Meneer C doet niets, enkel kijken hoe meneer D de klus uitvoert. Meneer C stuurt meneer D ook niet aan, meneer C geeft zelf aan dat hij geen verstand heeft van de klus.

Ondertussen veroorzaakt meneer C wel overlast in mijn huis. Hij houdt zich niet aan huisregels (o.a. op kleren staan, over tapijt blijven lopen ondanks herhaaldelijke verzoeken dit niet te doen, ongevraagd mijn slaapkamer in rennen) en hij heeft zaken kapot gemaakt (lichtslinger, bloemen omstoten). Dit heb ik als huurder begrenst maar meneer C negeert mijn verzoeken.

Vervolgens heb ik mij gemeld bij meneer B met de vraag of hij meneer C wil verzoeken zich aan de huisregels te houden en niets meer kapot te maken. Meneer B doet dit niet en zegt dat dit er ā€œeenmaal bij hoortā€.

Vanwege bovenstaand gedrag heb ik aan meneer B doorgegeven dat meneer C niet meer welkom is in mijn woning. Hierbij heb ik ook benoemd dat vakmannen die daadwerkelijk het onderhoud verrichten (zoals meneer D) uiteraard wel welkom zijn en verhuurder (en diens gemachtigde, mevrouw A en meneer B) ook.

Hierop heeft meneer B gereageerd dat hij meneer C heeft aangewezen als gemachtigde. Dat ik als huurder obstructie pleeg door meneer C te weigeren in mijn woning.

Mijn concrete vragen:

1. Kan meneer B (beheerder) derden machtigen (zoals meneer C)?
  2. Ben ik verplicht een persoon toe te laten in mijn woning die de huisregels schendt en zaken kapot maakt? Schendt ik daarmee mijn eigen verplichtingen als huurder om onderhoud mogelijk te maken?

Voor zover ik kan nagaan hoef ik enkel vakmannen binnen te laten die daadwerkelijk onderhoud verrichten en hoef ik geen personen binnen te laten die zich niet aan mijn (redelijke) de huisregels houden (lees: basic level van beleefdheid). Vervalt de onderhoudsverplichting of schend ik goed huurderschap door enkel en alleen persoon C te weigeren in dit geheel?