15 januari j.l. heb ik een auto kunnen kopen. Natuurlijk ontzettend blij mee! Een paar weken na de aankoop begon de ellende⦠Ik vernam dat de motor steeds slechter wou starten als deze warm was dus vooral na een aantal minuten aan te hebben gestaan/ te hebben gereden.
Ik heb 4 juli de garage op de hoogte hiervan gesteld en gevraagd of er naar gekeken kan worden omdat dit onder een bapaalde garantie zou vallen (consumentenrecht/ non-conformiteit?). Ik heb geen extra garantie bijgekocht. Hun geven aan (binnen mijn gestelde termijn van 7 dagen) hiervoor formeel niet aansprakelijk te zijn en vinden dat ik de auto heb gekocht zoals ik hem nu heb. Voordat ik de beslissing heb genomen om de auto te kopen, heb ik voor zover ik daar verstand van heb, voldaan aan de onderzoeksplicht, ik heb in de auto gezeten en een proefrit gemaakt en onder de motorkap gekeken. Ik neem aan dat je mag verwachten ongeacht leeftijd of kilometerstand dat de auto gewoon aan zou moeten slaan zonder problemen, echter vind de garage dit niet.
Op 10 juli heb ik opnieuw een mail gestuurd met de vraag of de garage na hun vakantie van 3 augustus, samen met mij naar de auto willen kijken en met een redelijke oplossing willen komen.
Tot op heden heb ik hierop nog steeds geen reactie mogen ontvangen.
Ik durf de auto niet meer te gebruiken op lange afstanden omdat ik dan bang ben dat de auto helemaal niet meer wil startenā¦
Dank voor uw uitgebreide bericht. Ik begrijp dat dit voor u ontzettend frustrerend is, zeker omdat u de auto nog maar kort in bezit heeft en u er juist zorgeloos gebruik van wilt kunnen maken. Juridisch gezien is het inderdaad zo dat een koper bij de aanschaf van een auto mag verwachten dat deze voldoet aan normale gebruikseisen, ook wanneer er geen aanvullende garantie is afgesloten. Als de auto gebreken vertoont die u bij aankoop niet hoefde te verwachten, dan kan er sprake zijn van non-conformiteit en rust er in beginsel een herstelplicht bij de verkoper.
Tegelijkertijd zie ik dat de garage zich formeel afwijzend opstelt en niet reageert op uw redelijke verzoeken. Om een goede inschatting te maken van de haalbaarheid van verdere stappen, is het belangrijk dat ik de correspondentie en de aankoopstukken kan doornemen. Daarom stel ik voor dat we dit telefonisch vrijblijvend bespreken, zodat ik u kan aangeven welke mogelijkheden u concreet heeft en welke vervolgstappen in uw situatie het meest kansrijk zijn. Mocht u beschikken over een rechtsbijstandsverzekering, dan raad ik u aan deze direct in te schakelen, omdat zij dit traject voor u kunnen overnemen.
Wilt u de stukken (aankoopovereenkomst, correspondentie met de garage en eventuele andere relevante documenten) mailen naar info@juridischeadvieshelpdesk.nl? Vermeld daarin ook uw telefoonnummer, zodat we u kunnen bereiken voor een vrijblijvende telefonische afspraak.