Op maat gemaakte deur die nog niet besteld was

Geschil ontbinding overeenkomst op maat gemaakte deur

Geachte heer/mevrouw,

Graag leg ik mijn situatie voor en ontvang ik juridisch advies. Hieronder de feiten in chronologische volgorde:

1. Op zondag heeft mijn partner een overeenkomst getekend voor het plaatsen van een op maat gemaakte deur. Ik was hier op dat moment niet van op de hoogte.

2. Op maandag is het bedrijf langsgekomen om de deur in te meten.

3. Op dinsdag om 09:00 uur heb ik telefonisch contact opgenomen met het bedrijf om de opdracht te annuleren. Mijn partner heeft diezelfde ochtend ook per e-mail de annulering bevestigd.

Tijdens het telefoongesprek gaf de medewerker aan:

• Dat het “niet aardig” was om nu te annuleren;

• Dat als ik ‘denk het bij een ander bedrijf te laten doen ‘ dat de maten dan toch niet passen. Dat de maten ‘ toch’ specifiek voor hun deuren zijn en niet bij een ander bedrijf zouden passen;

• Dat de collega wel zijn tijd heeft genomen om langs te komen en opkwam meten (5 min werk) en dat de kosten voor het inmeten €250 bedragen.

Ik heb daarop aangegeven dat wij bereid zijn deze €250 te betalen indien de overeenkomst daarmee wordt geannuleerd. Op de website van het bedrijf staat namelijk dat een offerte op maat gratis is. De medewerker gaf telefonisch aan dat wanneer wij €250 zouden betalen, de overeenkomst geannuleerd kon worden.

Later diezelfde dag ontvingen wij een e-mail van een andere medewerker, waarin werd gesteld dat:

• Bij annulering 25% van het totaalbedrag (€1.552,07) betaald moet worden;

• De eerder telefonisch genoemde €250 niet van toepassing zou zijn;

• De overeenkomst niet ontbonden kan worden zonder geldige reden.

In de algemene voorwaarden (artikel 10 – annulering) staat dat indien de opdrachtgever aangeeft de opdracht niet langer te willen laten uitvoeren, er sprake is van annulering van de overeenkomst. Daarbij is opgenomen dat wanneer er wordt geannuleerd voordat de te leveren goederen zijn geproduceerd, de opdrachtgever een bedrag verschuldigd is ter waarde van 25% van de oorspronkelijk overeengekomen prijs. Indien de annulering plaatsvindt nadat de goederen zijn geproduceerd of geleverd, is 50% van de oorspronkelijke prijs verschuldigd, waarbij de aannemer indien nodig bewijs moet leveren van productie.

Wij hebben vervolgens een geldige reden doorgegeven, maar het bedrijf blijft aanspraak maken op de 25% annuleringskosten. Daarnaast worden wij meerdere dagen achter elkaar onder druk gezet om toch door te gaan met bestellen en plaatsen van de deur.

Ook werd aangegeven dat, indien de €250 “cancellation fee” niet binnen 16 uur na ontvangst van de factuur wordt betaald, de order voor de op maat gemaakte deur alsnog geplaatst zou worden. Wij hebben echter al tijdig en duidelijk geannuleerd en begrijpen daarom niet waarom er alsnog gedreigd wordt met het doorzetten van de bestelling.

Vervolgens hebben wij een factuur ontvangen waarin zowel €250 als €1.552,07 in één bedrag worden opgevoerd, met het verzoek dit te voldoen.

Mijn vragen:

1. Mag een overeenkomst voor een op maat gemaakte deur nog geannuleerd worden als de deur nog niet daadwerkelijk is besteld of geproduceerd?

2. Is de mondelinge toezegging over €250 bindend?

3. Mogen zij 25% annuleringskosten eisen in deze fase?

4. Is het toegestaan om te dreigen met het plaatsen van de order als betaling uitblijft terwijl de opdracht al is geannuleerd?

Ter onderbouwing voeg ik screenshots van de communicatie toe.

Uploaden: IMG_8883.jpeg…
Uploaden: IMG_8885.jpeg…

Dank voor uw uitgebreide toelichting.

Uw vraag ziet op de uitleg van de overeenkomst, de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en de vraag of annuleringskosten in deze fase rechtsgeldig zijn. Dat vergt een inhoudelijke beoordeling van de stukken en de volledige correspondentie.

Dat kan niet zorgvuldig via het forum worden beoordeeld.

Indien u uw situatie inhoudelijk wilt laten beoordelen, kunt u een e-mail sturen naar info@juridischeadvieshelpdesk.nl met uw telefoonnummer. Wij nemen dan contact met u op om een afspraak in te plannen.

1 like