Niet nakomen ouderschapsregeling

Ik heb een brief ontvangen van de DAS Rechtsbijstand mijn ex-man voor het niet nakomen van een ouderschapsregeling. Het gaat om het feit dat ik niet meer 1x in de 2 weken naar Hank rij om daar de kinderen af te zetten. Hij woont in Wernhout bij de Belgische grens en Hank is halverwege. In het ouderschapsplan staat dat hij de kinderen moet komen halen en weer thuisbrengen gezien de woonafstand. Ik heb destijds onder dwang een briefje getekend dat ik halverwege zou komen rijden omdat ik vind dat mijn kinderen hun vader moeten kunnen zien. Mijn ex heeft toen gedreigd dat wanneer ik niet naar Hank zou komen rijden dat ik het kon uitzoeken met de kinderen en ze lekker kon houden, want hij ging ze niet komen halen. Momenteel ben ik zelf 17 maanden in de ziektewet door oa PTSS en chronische vermoeidheid en ben ik in september 2025 gestart met antidepressiva. De kinderen zijn sindsdien niet meer naar hun vader geweest. Ik breng ze niet naar Hank en hij komt ze niet halen. Naast dat ik de volledige zorg heb voor de kinderen ben ik zelf in therapie, is er gezinstherapie voor de kinderen en volgen mijn ex en ik een traject parallel ouderschap. Vanuit mijn kant doe ik alles voor de kinderen en bekostig ik alles ondanks mijn eigen situatie en inkomstenderving door ziekte en is voetbaltraining de enige sportactiviteit die mij in verbinding brengt met andere mensen en om even mezelf te zijn. Dit is onderdeel van mijn therapie. Dit keurt mijn exman niet goed want ik rij dan de kinderen niet naar Hank maar kan wel voetballen. Ik speel geen hele wedstrijden want dat lukt mij geeneens. Ik moet me vooral erg verdedigen. Er heerst bij mij een hoop onrecht en wil graag weten wat mijn kans van slagen is indien ik uw hulp inschakel.

Het uitgangspunt is wat er formeel in het ouderschapsplan staat.

Als daarin is opgenomen dat hij de kinderen haalt en brengt, dan is dat in beginsel leidend. Een later gemaakte afspraak kan mogelijk ter discussie staan, zeker als die onder druk tot stand is gekomen.

Tegelijk geldt dat beide ouders zich moeten inspannen om het contact met de kinderen mogelijk te maken. Als dat nu niet plaatsvindt, kan dat in een procedure een rol gaan spelen.

Je positie is dus niet per definitie zwak, maar hangt sterk af van de exacte afspraken en omstandigheden.

Aan dit advies kunnen geen rechten worden ontleend.