Ik heb een negatieve reactie ontvangen van de gemeente Utrecht over een contactregeling (geen besluit). De enige optie die ik heb, is om een klacht in te dienen.
De gemeente werkt zo dat de juridische verantwoordelijkheid bij de ondertekende ligt; de officiƫle behandelaar wordt vermeld in de bovenhoek van de brief. Echter, er is ook een derde onbekende partij: de opsteller van de brief, de auteur van de tekst die ik betwist. Ik weet niet wie de opsteller is, omdat dit niet in de brief wordt vermeld en ik het ook niet mag weten, aangezien het gaat om bedrijfsvoering. Althans, dit is wat er mij verteld wordt.
Nu bevind ik me in de situatie dat ik een klacht wil indienen tegen deze reactie. Mijn juridische vraag is: hoe kan ik er zeker van zijn dat de gemeente voldoet aan artikel 9.7 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb), wat inhoudt dat de klachtenbehandelaar niet degene mag zijn die de beslissing heeft genomen of het gedrag heeft vertoond waartegen ik klaag? Dit zou namelijk een belangenconflict kunnen zijn. Hoe kan ik dit waarborgen, gezien ik niet weet wie de opsteller van de brief is? Of moet ik gewoon vertrouwen op wat de gemeente mij vertelt en accepteren dat zij doen wat ze willen achter de schermen?