Goedenavond heer, mevrouw, ik heb een schuld bij Eneco van 640+ euro (1e schuld nav eindjaarsnota). Via de app heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een betalingsregeling te treffen; ongv 65 met een looptijd van 12 mndn. Dit werd online afgewezen zonder tegenbericht. Vervolgens is er 100 euro extra in rekening gebracht, omdat ik het bedrag van 640+ euro niet tijdig heb overgemaakt. Weet u of dit zomaar kan?
Eneco hoeft een betalingsregeling niet te accepteren. Wordt die geweigerd, dan blijft de hele nota opeisbaar. Extra kosten mogen alleen na een juiste 14-dagenbrief en moeten binnen de wettelijke maxima vallen. Controleer dus of Eneco zo’n brief heeft gestuurd; zo niet, dan kunt u de €100 betwisten.
Geachte heer,
Dank voor uw reactie. Eneco heeft aangeven dat er in de app iets mis is gegaan, waardoor mijn eerste verzoek om een betalingsregeling te treffen niet is behandeld/afgehandeld. Want over de telefoon kon ik wel een betalingsregeling treffen. Maar die 100 euro hebben zij niet in mindering gebracht terwijl er al een verzoek lag om een betalingsregeling te treffen. Ze hebben de ontvangst van mijn verzoek ook schriftelijk bevestigd. Kortom, mag Eneco 100 euro in rekening brengen als mijn verzoek om een betallingsregeling te treffen niet officieel is afgehandeld? Mij valt niet te wijten dat hun app op dat moment niet naar behoren werkte meen ik. Ik hoor graag van u en alvast bedankt voor uw tijd en expertise.
Als Eneco schriftelijk heeft bevestigd dat u tijdig een betalingsregeling had aangevraagd, dan ligt de verantwoordelijkheid bij hen om dat correct af te handelen. Als door een fout in hun systeem uw verzoek niet is verwerkt, kunt u zich erop beroepen dat de vertraging niet aan u te wijten is. In dat geval is het in rekening brengen van €100 aan kosten discutabel. Mijn advies is om Eneco schriftelijk te verzoeken deze kosten te crediteren, onder verwijzing naar hun bevestiging en het feit dat u wel te goeder trouw en tijdig een regeling hebt aangevraagd. Mocht Eneco weigeren, dan kunt u de kosten betwisten en – indien nodig – de Geschillencommissie Energie inschakelen.
Ik ga er werk van maken. Ik dank u zeer.