Hallo, op 12 mei heeft mijn dochter een kledingkast besteld bij IKEA ter waarde van €3015,00. Ze is verhuisd en heeft nu al haar kleding en andere spullen in dozen op de grond staan. De kast zou op 15 mei geleverd worden. Samen met haar partner heeft ze de hele dag vrij genomen om de spullen aan te nemen en naar boven te dragen (want dat doet IKEA niet). NA herhaaldelijk contact te hebben opgenomen waarbij haar verzekerd werd dat de kast onderweg was, is de kast niet geleverd. De volgende bezorgmogelijkheid was op 20 mei. Hier weer hetzelfde verhaal. Beide hebben een dag vrij genomen, maar de kast werd niet geleverd. Weer contact opgenomen en de eerstvolgende datum dat geleverd kan worden is 29 mei. Ze kan een compensatie krijgen €40,00 In het dossier bij IKEA staat nog steeds dat hij 15 mei geleverd zal worden. Ik heb contact met hun opgenomen en er is een fout gemaakt en ze boeken de bestelling om. Hij wordt op 29 mei geleverd en hiervan krijgen we een bevestiging. €40,00 vind ik een lachertje in dit geval en ik dien een klacht in bij IKEA en vraag daarbij om compensatie met minstens een vergoeding van de verzendkosten (€119,99). De medewerker zegt dit niet te kunnen doen omdat het product toch nog geleverd moet worden. Het maximale wat ze kunnen vergoeden is €70,00.
Moeten we hiermee akkoord gaan of staan we in ons recht met een minimale vergoeding van de verzendkosten? Het is vooral een principekwestie, want een hele dag vrij nemen kost natuurlijk aanzienlijk meer.
Op basis van uw bericht is in ieder geval begrijpelijk dat u ontevreden bent over de gang van zaken, zeker nu de levering meerdere keren niet is nagekomen terwijl daarvoor telkens een volledige dag is vrijgehouden.
In algemene zin geldt dat een verkoper een bestelling binnen de afgesproken termijn dient te leveren. Wanneer levering herhaaldelijk uitblijft, kan onder omstandigheden sprake zijn van tekortschieten in de nakoming.
Dat betekent echter niet automatisch dat alle door u ervaren schade of gemiste vrije dagen volledig vergoed moeten worden. In de praktijk ontstaat hierover regelmatig discussie, mede afhankelijk van:
- de algemene voorwaarden;
- de communicatie rondom de levering;
- en de vraag welke schade juridisch aantoonbaar is.
Het staat u uiteraard vrij om een hogere compensatie te vragen dan IKEA momenteel aanbiedt. Of u juridisch afdwingbaar recht heeft op volledige vergoeding van bijvoorbeeld de verzendkosten of gemiste vrije dagen, is op basis van alleen uw bericht echter niet met zekerheid te zeggen.
Praktisch gezien lijkt het verstandig alle communicatie en toezeggingen goed schriftelijk vast te leggen.
Bedankt voor uw reactie!