Een paar maanden geleden, in juni 2025, werd ik benaderd door een opdrachtgever die mij graag vanaf 1 september wilde inhuren op freelance-basis. We zijn twee keer bij elkaar gekomen om zaken te bespreken zoals vergoedingen, werktijden, de computersystemen waar zij mee werken, etc.
Op dat moment werkten zij nog met een freelancer, maar per 1 september zouden ze van hem afscheid nemen. Dan zou ik komen.
Na mijn vakantie, 15 augustus, werd ik door dit bestuurslid gebeld met de mededeling dat zij niet meer ādurvenā gezien de strengere regels op ZZP/Freelance-gebied. Ik heb nog wat voorstellen gedaan, maar nee. Ik kwam er ook achter dat zij opdrachten inmiddels aan een andere partij gaven.
Nu is het vervelende dat ik tegen een andere opdrachtgever heb gezegd te stoppen, daar ik meer werk zou verwachten van de nieuwe partij, die dus nu last-minute afhaakt.
Er staan geen afspraken op papier in de vorm van een overeenkomst, ook is er nergens een handtekening gezet, maar ik heb wel de nodige e-mails waarin toch duidelijk staat dat er wordt uitgekeken naar een vruchtbare samenwerking vanaf 1 september. Ook staan hier de afgesproken vergoedingen in. Geen overeenkomst, gewoon een bevestiging van een fysiek gesprek met wat hierin is afgesproken.
Kan ik hier iets mee? Een schadevergoeding eisen bijvoorbeeld voor geleden schade en misgelopen opdrachten?
Op basis van wat je beschrijft lijkt er toch meer te liggen dan alleen een losse kennismaking. Ook zonder ondertekend contract kan er een rechtsgeldige overeenkomst ontstaan, zeker als er e-mails zijn waarin duidelijk wordt gesproken over een startdatum, tarieven en samenwerking. Dat zij later ātoch niet durvenā verandert weinig aan die eerdere toezegging.
Het lastige punt is dat de samenwerking formeel nog niet begonnen was en rechters dan soms streng zijn: er wordt bij freelance-relaties vaak aangenomen dat tussentijds beƫindigen mogelijk is. Toch is het verdedigbaar dat je schade hebt geleden doordat je andere opdrachten hebt afgeslagen op basis van hun toezegging. Dat geeft je een serieuze basis om een schadevergoeding te claimen of in elk geval te onderhandelen over een afkoop.
Als je wilt, kijk ik graag mee naar de mails en kan ik een brief opstellen om de wederpartij aansprakelijk te stellen. Stuur in dat geval even een bericht naar info@juridischeadvieshelpdesk.nl met je telefoonnummer erbij, dan bel ik je terug om het rustig door te spreken.