Factuur van wooncorporatie

Goedenavond,

Zojuist in conclaaf met mijn woningbouwvereniging. Kan iemand mij vertellen of ik in mijn recht sta?

Als huurder hoef je alleen kleine herstellinge zelf te betalen. Denk aan eenvoudige, dagelijkse zaken zoals het vervangen van een kraanleertje of het ontstoppen van een afvoer.

:backhand_index_pointing_right: Belangrijk onderscheid:

• Slijtage / ouderdom / installatie zelf → voor rekening verhuurder
  • Kleine, eenvoudige handeling → mogelijk voor huurder

In jouw situatie:

• Douchekraan maakt onderdeel uit van de installatie
  • Als deze recent is vernieuwd of vervangen → ligt dat in beginsel bij de verhuurder
  • Doorbelasting mag alleen als het echt gaat om een kleine herstelling Ă©n dat ook goed is gespecificeerd

Daarnaast geldt:

• Verhuurder moet duidelijk onderbouwen waar de kosten op zien
  • Zonder specificatie of bij twijfel → betwisten is terecht

Conclusie: op basis van wat je laat zien is het verdedigbaar dat deze kosten niet voor jouw rekening zijn, maar dat hangt af van de exacte oorzaak en werkzaamheden.

Aan dit advies kunnen geen rechten worden ontleend.

Goedenavond,

Allereerst bedankt voor de reactie. Ik heb de verhuurder al meermaals gemaild en gewhatsappt. Helaas krijg ik nergens meer antwoord op; wat nu te doen?

Als er geen reactie meer komt, is het verstandig om het formeler aan te pakken. Stuur nog één keer een duidelijke schriftelijke reactie waarin je de factuur gemotiveerd betwist en een redelijke termijn stelt voor inhoudelijke reactie. Blijft die uit, dan kun je verdere stappen overwegen, zoals het voorleggen van de kwestie aan de Huurcommissie (indien van toepassing). Zorg in ieder geval dat je alles goed schriftelijk vastlegt.

Aan dit advies kunnen geen rechten worden ontleend.