Erfrecht: welk recht geldt?

stel, ik heb spaargeld in Nederland maar ik woon in een ander land. Ik wil mijn nalatenschap laten voor familie zowel in Nederland als in het land waar ik woon. Welk recht geld? Dus van welk land? Hoe werkt dat?

In veel gevallen is niet bepalend waar uw spaargeld of andere bezittingen zich bevinden, maar waar u op het moment van overlijden uw gewone verblijfplaats heeft.

Binnen de Europese Unie geldt hiervoor veelal de Europese Erfrechtverordening. Dat betekent echter niet dat altijd automatisch het recht van het woonland van toepassing is. Ook factoren zoals nationaliteit, een eventueel testament en daarin gemaakte rechtskeuzes, alsmede de specifieke omstandigheden van het geval, kunnen van belang zijn.

Een Nederlander die in het buitenland woont, kan onder omstandigheden bijvoorbeeld in een testament kiezen voor toepassing van Nederlands erfrecht. Welke gevolgen dat heeft, hangt af van de concrete situatie.

Op basis van de door u verstrekte informatie is daarom niet met zekerheid vast te stellen welk recht uiteindelijk op uw nalatenschap van toepassing zal zijn.

Indien u aangeeft in welk land u woont en welke nationaliteit u heeft, kan mogelijk meer algemene informatie worden gegeven.