Camera afplakken Lidl

Beste allemaal, sinds een paar weken heeft de Lidl camera’s opgehangen boven de zelfscan kassa. Deze staan pontificaal gericht op mij als klant en het beeld daarvan verschijnt op het scherm waar je boodschapjes opgesomd staan.

Persoonlijk vind ik dit meer dan enorm irritant. Ik raak hiervan ontzettend afgeleid. Nu “plak” ik de camera voortaan af door er een tasje overheen te hangen. Als ik klaar ben legvik het tasje ook weer netjes terug.

Uiteraard kreeg ik het hiermee met een medewerker aan de stok hierover. De tas moest weg. Ik heb geweigerd, en gelukkig durfde de medewerker niet veel meer te doen dan herhalen dat dit niet mocht.

Mijn vraag is, als dit op de spits gedreven wordt, kan ik hierdoor een winkelverbod krijgen? En houdt deze stand voor de rechter?

Alvast bedankt!

Een winkel mag in beginsel cameratoezicht toepassen ter beveiliging van eigendommen en ter voorkoming van diefstal, mits daarbij aan de privacyregels wordt voldaan.

Dat u de camera als storend ervaart is uiteraard begrijpelijk, maar het bewust afdekken van apparatuur van de winkel kan wel aanleiding geven tot discussie met personeel of — indien het verder escaleert — een winkelverbod.

Of een eventueel winkelverbod juridisch stand zou houden, hangt sterk af van de omstandigheden, waaronder de wijze waarop het incident verloopt en of sprake is van herhaald gedrag of verstoring van de bedrijfsvoering.

Praktisch gezien lijkt het verstandiger de discussie hierover via een klacht bij Lidl of via privacyregels aan de orde te stellen, in plaats van zelf camera’s af te dekken.