Bezwaar servicekosten

Ik woon in een appartementencomplex waarvan we de servicekosten 2024 hebben ontvangen op 06-06-2025. Op 22-06-2025 heb ik daar een bezwaar ingediend. In hun reactie email zouden ze binnen 3 weken reageren of het bezwaar terecht is, echter zijn wij inmiddels 3 maanden verder zonder enige reactie. Er wordt wel nog aanmaningen gestuurd voor het onbetaalde servicekosten rekening. Hoe kan ik verder en wat is mijn recht? Wacht ik het gewoon langer af?

Je hebt je bezwaar tijdig ingediend, en zolang de VvE daar niet inhoudelijk op reageert, hoef je niet stil af te wachten.

Volgens het Burgerlijk Wetboek (artikelen 6:52 en 6:81 BW) mag je een betaling opschorten als er terecht twijfel bestaat over de juistheid van een vordering. Zolang jouw bezwaar gemotiveerd is en je duidelijk hebt aangegeven dat je betaling tijdelijk uitstelt tot er een inhoudelijke reactie komt, ben je niet in verzuim.

Dat betekent dat de VvE in deze fase geen rente of incassokosten mag rekenen. Pas als later blijkt dat je bezwaar ongegrond is én je daarna niet tijdig betaalt, kunnen ze dat wel doen.

Mijn advies:
Stuur één nette herinnering waarin je verwijst naar je bezwaar van 22 juni en schrijft dat je de betaling opschort tot een inhoudelijke reactie is ontvangen. Vermeld erbij dat het sturen van aanmaningen in de tussentijd onterecht is. Vraag om een reactie binnen 14 dagen.

Zo behoud je je rechten én laat je zien dat je zorgvuldig handelt.