Ik heb een beperkt of afgeschermd woonadres in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat betekent dat mijn adres niet beschikbaar is voor commerciƫle partijen, deurwaarders of andere derden. Nu lees ik echter in de informatie van mijn verhuurder dat ze mijn woonadres eventueel mogen verstrekken aan deurwaarders.
Mijn vraag is: mogen woningcorporaties een adres direct aan deurwaarders verstrekken zonder eerst te controleren of dit adres in de BRP als beperkt of afgeschermd staat geregistreerd?
Goede vraag, want hier gaat het in de praktijk vaak mis.
Als ik dit juridisch bekijk, dan zit hier een spanningsveld tussen de privacybescherming uit de BRP en de bevoegdheden van een deurwaarder. Een afgeschermd woonadres mag niet zomaar aan derden worden doorgegeven; de gemeente is er juist om die afscherming te borgen en alleen in uitzonderlijke gevallen (zoals politie of belastingdienst) toegang te geven.
Een woningcorporatie is geen neutrale instantie maar een contractuele wederpartij. Zij hebben jouw adres omdat je daar huurt, maar dat maakt niet dat zij het onbeperkt mogen doorgeven. Een deurwaarder heeft zijn eigen wettelijke bevoegdheden om via de gemeente de BRP-gegevens op te vragen. Alleen bij een concrete executie van een vonnis kan een corporatie gehouden zijn tot medewerking, maar ook dan schuurt dit met de bedoeling van de afscherming.
Een kritische kanttekening is dat in huurcontracten en algemene voorwaarden van corporaties vaak ruime bepalingen staan die hen de bevoegdheid geven om gegevens te delen als dat ānoodzakelijkā is voor de uitvoering van de huurovereenkomst of bij gerechtelijke procedures. Dat kan voor een corporatie een aanleiding zijn om een deurwaarder toch rechtstreeks te informeren. Maar dat schuurt met de bedoeling van de BRP-afscherming en zou juridisch zeker aangevochten kunnen worden, omdat die beperking nu juist bedoeld is om te voorkomen dat een adres zonder rechterlijke toetsing bij derden terechtkomt.