Auto-ongeluk tijdens het werk

Beste allemaal,

In het korte verleden heb ik voor een bezorgbedrijf gewerkt waarbij ik mijn eigen auto heb ingezet. Door slechte weeromstandigheden, waar ik dezelfde avond mijn zorgen over heb geuit en eveneens door zowel het KMNI (code geel, spoedig gevolgd door code oranje) als het bedrijf zelf erkend zijn, ben ik in een auto ongeluk geraakt.

Tijdens zowel mijn sollicitatie als de inwerkprocedure heb ik de informatie gekregen dat ik, in het geval van een ongeluk, via het bedrijf volledig verzekerd ben, iets waar tot mijn spijt ik geen bewijs van heb. In het contract echter, hoewel verborgen onder punt 15E en in onduidelijke taal, staat vermeld dat ik zelf voor de verzekering had moeten zorgen. Dit is daarbuiten nergens vermeld en informatie over de aanschaf en kosten van een zakelijke verzekering, zijn eveneens nergens vermeld.

De kosten aan mijn eigen auto zijn na maandenlang aanhouden, uiteindelijk vergoed. De kosten aan de tegenpartij weigeren ze mij mee te helpen. Kan ik nog iets doen aangezien zij mij in een erkende onveilige situatie hebben gebracht en ik de onjuiste informatie heb ontvangen? De kosten aan de tegenpartij kan ik mij zelf niet verloven. Of zal ik dit toch echt als een leermoment moeten zien om de volgende keer het contract beter door te lezen?

Alvast bedankt.

Je werkgever heeft jou vooraf de indruk gegeven dat je via hen verzekerd was, terwijl het contract onduidelijk en tegenstrijdig is. Omdat je in opdracht van het bedrijf werkte en ook nog onder erkend gevaarlijke omstandigheden, rust er een zorgplicht bij hen. Dat zij jouw eigen schade hebben vergoed bevestigt dit deels. Voor de schade van de tegenpartij kun je hen alsnog formeel aansprakelijk stellen op basis van misleidende informatie en schending van die zorgplicht. Dit is dus niet alleen een ā€œleermomentā€.

Mocht je naar aanleiding van mijn bericht nog vragen hebben verneem ik graag van je.

Beste Marco,

Allereerst, bedankt voor uw reactie.
Dit is spijtig genoeg een voorval dat al sinds januari loopt, waarbij de schade aan mijn auto pas eerder deze maand zijn uitbetaald. In die tijd, en eveneens sindsdien, ben ik van het kastje naar de muur gestuurd, wacht ik vaak weken op een reactie en krijg ik verschillende afwijzende berichten van het bedrijf zelf. Volgens het bedrijf heb ik aangegeven een bezorgverzekering af te hebben gesloten, iets dat ik heden dag voor het eerst heb horen noemen, om nog even toe te voegen aan de verkeerde informatie die aan mij verstrekt is.

Ondertussen is mijn geduld een beetje op. Ik kan mailtjes blijven sturen, maar ik weet niet tot hoeverre mij dat nog helpt in deze situatie. Wat zijn eventuele vervolgstappen die ik kan zetten, rondom wellicht een officiƫle brief, slechte publiciteit, etc? Ik heb hierbij in ieder geval geen zin in een rechtszaak.

Ik snap je frustratie, zeker nu dit al zo lang speelt en je steeds van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Een volgende stap is het bedrijf formeel aansprakelijk stellen met een duidelijke brief waarin je verwijst naar de toezeggingen die gedaan zijn en hun zorgplicht. Daarmee maak je concreet dat zij de schade aan de tegenpartij moeten vergoeden. Zo’n brief dwingt vaak sneller tot een serieuze reactie dan losse mails.

Een nette maar stevige formele brief is in jouw geval de meest zinvolle vervolgstap. Je kunt dit ook door een jurist of advocaat laten doen, dat maakt vaak meer indruk. Heb je een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan zeker in.

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande vragen hebben, stel die dan gerust :wink: