Afwijzing WIA, aanvraag WW, maar formeel nog werkgever

Hallo,

Sinds december 2023 ziek thuis, december 2025 loondoorbetalingsplicht werkgever gestopt, sindsdien ook niet meer aan het werk bij werkgever. Eind mei 2026 wia afgewezen, voorschot wordt per december 2025 gestopt, voor 15 juni 2026 moet ik een ww-uitkering aanvragen, maar bij aanvraag wordt er gevraagd om laatste dag arbeidsovereenkomst. Ik heb formeel nog een werkgever en er heeft nog geen ontslag plaatsgevonden dus ik weet niet hoe ik nu een ww-uitkering kan aanvragen. UWV verwijst mij naar werkgever en van werkgever krijg ik geen reactie. Wat nu?

Op basis van uw bericht lijkt het erop dat uw arbeidsovereenkomst nog bestaat. In dat geval is de vraag waarom UWV u heeft verzocht een WW-uitkering aan te vragen inderdaad niet direct eenvoudig te beantwoorden.

De reden van de afwijzing van de WIA-aanvraag is hierbij van groot belang. Ook is relevant wat UWV precies in de beslissing heeft opgenomen over uw uitkeringssituatie na afloop van de wachttijd.

Kunt u aangeven op welke grond de WIA is afgewezen? Dan kan mogelijk gerichter algemene informatie worden gegeven.

Dit soort situaties bevinden zich vaak op het snijvlak van arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht, waardoor een zorgvuldige beoordeling van de stukken belangrijk is.