Aannemer en achteraf extra kosten

Hi allemaal,

Ik heb een vraag over een aannemer en een verbouwing.

Wij hebben een getekende overeenkomst met een vaste aanneemsom voor de hele verbouwing (badkamer/toilet, leidingen verleggen, stopcontacten verlagen, keukenmontage, laminaat leggen).

In de overeenkomst staat letterlijk:

“De aanneemsom is een vaste prijs.”
“Meerwerk dient schriftelijk afgesproken te worden.”

En in de ondertekende offerte staat o.a.:

“Badkamerrenovatie (incl. leidingwerk, excl. sanitair & tegels)”
“Aanleg wateraanvoer, afvoer en elektra t.b.v. wasmachine in kast, incl. benodigde materialen”

Alleen sanitair en tegels moest ik zelf kopen.

Nu de verbouwing bijna klaar is, komt de aannemer achteraf met bonnetjes en vraagt of ik die apart wil betalen.
De bonnetjes zijn o.a. voor:
• siliconenkit
• PVC-afvoerbuizen
• bochten
• rubber verloopstukken
• hoekkraan / ventiel
• lasklemmen (elektra)
• plaatmateriaal
• metaalzaag / schrobzaag / beugelzaag
• schroeven / pluggen / metaalboren
• werkhandschoenen

Dit zijn gewoon materialen die nodig zijn om uit te voeren wat in de offerte staat, en daar staat bij: incl. leidingwerk en incl. benodigde materialen.

Daarnaast wil hij nu ook ineens:

“Vervoer €100” op 6 november via whatsapp gesproken dat de parkeerkosten zou betalen.
(parkeren betaal ik gewoon).
Maar “vervoer” is nooit genoemd en staat ook niet in de overeenkomst.

Belangrijk detail:
Ik héb eerder wel losse betalingen gedaan, maar dat waren duidelijk vooraf afgesproken extra werkzaamheden.
Bijvoorbeeld: het bijplaatsen van extra groepen in de meterkast.
Dat ging telkens vooraf in overleg, met prijs en inhoud duidelijk.

Dit is echter de eerste keer dat hij achteraf met bonnetjes komt voor materialen zonder dat dit ooit besproken of afgesproken is.

Mijn vraag aan jullie:

Mag een aannemer bij een vaste prijs achteraf materiaalbonnetjes sturen en kosten toevoegen die nooit vooraf schriftelijk zijn afgesproken?

Ik wil dit gewoon netjes oplossen, maar ik heb het gevoel dat hij dingen probeert toe te voegen die binnen de vaste prijs horen.

Alvast bedankt voor jullie advies :folded_hands:

Bij een vaste aanneemsom staat alles vast in de overeenkomst: alle materialen en werkzaamheden die daarin zijn omschreven (zoals leidingwerk en benodigde materialen) horen volledig in de vaste prijs.
Zonder vooraf schriftelijk afgesproken meerwerk mag een aannemer dus géén extra materiaalbonnetjes of vervoerskosten achteraf in rekening brengen.