Problemen met de remmen na keuring en grote beurt van auto

Vorig jaar kocht ik een 10 jaar oude tweedehandsauto bij een Vakgarage aangesloten bij BOVAG.
Een maand geleden liet ik hem APK keuren inclusief een grote beurt. Ik heb er misschien net 10.000 km mee gereden gedurende dat jaar. De auto was in orde er waren geen problemen. Kosten 500,–.

De volgende dag ging ik op vakantie.
Na de keuring reed ik ermee naar Schiphol, waar hij 12 dagen stilstond.
Na de vakantie reed ik er ongeveer 4 dagen mee en kreeg ik plotseling problemen met het remmen. Er kwam veel rook uit het linker voorwiel. In totaal heb ik misschien nog geen 500 km gereden met de auto sinds de keuring.

Ik belde de ANWB en die vertelde me dat de remklauw vast zat. Ondertussen was hij wel weer losgeraakt en ik moest de auto voorzichtig naar de garage rijden. Dit was op een donderdag. Ik klaagde toen al dat ik het vreemd vond dat dit niet tijdens de APK was geconstateerd.

Ik bel de volgende dag in de middag en er was nog niet veel mee gedaan maar volgens hen was de hoofdremcilinder/ pomp ook defect en de vraag is wat ik ermee wilde doen. Een nieuwe of een gereviseerde pomp. Weer geklaagd dat dit vlak na een keuring was en ik het maar vreemd vond dat dit nu ineens kapot is. De vrouw aan de balie zei nog wel dat de remklauw hard aan vervanging toe was. Mijn vraag waarom hebben ze dat niet geconstateerd tijdens de APK? De monteur was niet aanwezig en het antwoord kwam erop neer dat Zodra je met de auto wegrijdt kan er van alles gebeuren dat tijdens de APK nog niet zo was. Met andere woorden garantie tot aan de deur. De oorzaak was waarschijnlijk dat hij twee weken stil stond of het slechte weer en ik moest wachten tot maandag.
Maandagmiddag weer gebeld en toen bleek dat ze er nog niets aangedaan hadden, de hoofdremcilinder was nog niet verwijderd en ze wisten nog niet wat de kosten waren en welke ze moesten bestellen. Dinsdag middag werd ik gebeld. De kosten voor een nieuwe remcilinder/pomp waren meer dan 1000 euro en als ze het zouden laten reviseren dan zouden de kosten ongeveer 300 zijn plus nog eens 200 arbeidskosten kosten. Ik heb geen keus want zonder kan ik niet rijden. Nogmaals gezegd dat ik niet blij ben dat dit allemaal na een jaar gebeurt. Ik koos voor reviseren en nu moet ik tot vrijdag wachten en misschien wel maandag voordat de auto klaar is. Hij staat dan dus al meer dan een week daar. De kosten zullen wel oplopen tot de 1000,-- euro. Kan dit zo maar? Ik zou toch mogen verwachten dat dit soort dingen tijdens een APK moeten opvallen. Een APK is verplicht om de veiligheid van je auto te garanderen. Maar als die garantie maar voor 1 dag is!? Is er iets wat ik hieraan kan doen? Wat zijn mijn rechten?

Een APK is alleen een momentopname en geen garantie dat de auto daarna vrij van problemen blijft. Wel moet de garage zichtbare gebreken signaleren. Als de remklauw of cilinder al duidelijk versleten was, hadden ze dat moeten melden. Omdat dit een BOVAG-bedrijf is kun je een klacht indienen en eventueel naar de geschillencommissie. De vraag is of je kunt aantonen dat het gebrek al bij de keuring bestond – met een deskundigenrapport maak je dan de meeste kans.

Bedankt voor uw antwoord. De garage heeft me 50% korting gegeven op de reparatie aangezien het om een auto gaat die net een jaar geleden is aangeschaft.

bent u daar tevreden mee?

Ja en Nee. Ik denk dat ik er niet meer had kunnen uithalen.