Ongelijke behandeling op grond van arbeidsduur

Ik heb een vraag over mogelijke ongelijke behandeling op grond van arbeidsduur.

Ik werk bij een klein bedrijf met zowel fulltime als parttime medewerkers. De meeste collega’s werken fulltime met officiële werktijden van 08:00 tot 17:00 met 1 uur pauze (8 uur netto per dag). Ik en nog een andere collega werken parttime.

Mijn afspraken met de werkgever zijn als volgt: dinsdag van 08:00 tot 17:00, woensdag en donderdag van 08:00 tot 12:30 en vrijdag van 08:00 tot 16:00 (totaal 24 uur per week).

Op vrijdag is de praktijk echter dat iedereen rond 16:00 stopt met werken vanwege een vrijdagmiddagborrel. Dit geldt voor zowel de fulltimers als voor mij. Na de borrel gaat iedereen naar huis.

Ik ben de enige parttimer die op vrijdag werkt. Mijn contractuele werktijd op vrijdag is van 08:00 tot 16:00 (7 uur netto). Mijn fulltime collega’s werken op papier tot 17:00, maar stoppen in de praktijk net als ik rond 16:00.

Het verschil is dat:

• ik betaald krijg tot 16:00 (7 uur)
  • mijn fulltime collega’s betaald krijgen tot 17:00 (8 uur)

Terwijl wij op vrijdag allemaal om 08:00 beginnen en rond 16:00 stoppen en dus feitelijk dezelfde uren werken.

Op jaarbasis betekent dit dat fulltimers wekelijks ongeveer 1 uur betaald krijgen dat zij niet werken. Uitgaande van 47 werkweken komt dit neer op ongeveer 47 uur per jaar. Dit voordeel geldt niet voor mij, terwijl ik op vrijdag wel dezelfde uren werk.

Daarnaast speelt het volgende met betrekking tot feestdagen:

Een andere parttime collega werkt:

• maandag van 08:00 tot 17:00 (8 uur netto)
  • donderdag van 09:15 tot 14:15 (5 uur)

Wanneer feestdagen op maandag vallen, profiteerde zij voorheen daarvan, terwijl ik geen compensatie kreeg omdat ik op maandag niet werk.

Ik heb dit verschil enkele maanden terug aangekaart. De werkgever heeft dit echter niet opgelost door mij te compenseren, maar door mijn collega extra te laten werken op momenten waarop zij eerder vrij was (in verband met feestdagen op maandag), om dit “gelijk te trekken”. Hierdoor verliest zij haar eerdere voordeel, terwijl mijn situatie ongewijzigd blijft.

Wat ik lastig vind, is dat het principe “je krijgt alleen betaald voor dagen die je werkt” wel wordt toegepast bij feestdagen, maar niet bij de vrijdagmiddag (waar iedereen om 16:00 stopt, maar fulltimers wel tot 17:00 betaald krijgen). Dit is inconsistent.

Mijn vragen:

• Is hier mogelijk sprake van verboden onderscheid op grond van arbeidsduur?
  • Mag een werkgever verschillen op deze manier “corrigeren” door een andere parttimer extra te laten werken?
  • En hoe zou dit juridisch correct en consistent geregeld moeten worden?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Op basis van uw bericht is in ieder geval begrijpelijk dat u vraagtekens zet bij de consistentie van de wijze waarop binnen het bedrijf wordt omgegaan met werktijd, doorbetaling en parttime/fulltime verschillen.

In algemene zin geldt dat onderscheid tussen fulltimers en parttimers niet zonder objectieve rechtvaardiging mag plaatsvinden. Daarbij kan onder omstandigheden inderdaad de Wet gelijke behandeling op grond van arbeidsduur een rol spelen.

Tegelijkertijd is de beoordeling in dit soort situaties vaak sterk afhankelijk van:

• de exacte arbeidsovereenkomsten;
  • de feitelijke praktijk binnen het bedrijf;
  • eventuele cao-afspraken;
  • en de vraag of sprake is van een structurele arbeidsvoorwaarde of meer van een informele vrijdagmiddagpraktijk.

Ook de wijze waarop feestdagen voor parttimers worden verwerkt, leidt in de praktijk regelmatig tot discussies. Werkgevers kiezen daarbij soms voor verschillende systemen, mits die uiteindelijk voldoende consistent en objectief toepasbaar zijn.

Op basis van alleen uw bericht is daarom niet direct met zekerheid te zeggen dat sprake is van verboden onderscheid, maar uw vragen lijken juridisch zeker niet onbegrijpelijk.

Indien u hierover verdere vragen heeft of uw situatie concreet wilt laten beoordelen, kunt u contact opnemen via info@juridischeadvieshelpdesk.nl.

Bedankt voor uw reactie. Ik zet vraagtekens bij zijn manier van corrigeren. Ons bedrijf heeft 7 werknemers in dienst. Ik en nog een collega werken als enige parttime. De overige 5 werknemers werken fulltime. Wij hebben geen CAO.

Mijn voorstel voor een pro-rata systeem is gebaseerd op de wet gelijke behandeling en de diverse oordelen die door het college van rechten van de mens zijn gedaan, zoals bijvoorbeeld deze:

Ook n.a.v. diverse websites op dit gebied zoals bijvoorbeeld deze:

Dit zijn niet de enige voorbeelden. Er is genoeg over te vinden. Dit heb ik ook aangekaart bij mijn werkgever, hij blijft echter weigeren. Ook mijn rooster verschuiven gaat hij niet in mee, terwijl dit bedrijfsmatig juist voordelen met zich meebrengt. Ik heb meerdere voorstellen gedaan, maar hij beweegt niet mee. Wat kan ik nog doen?

Ik begrijp op basis van uw toelichting waarom u dit als ongelijk ervaart, zeker nu u aangeeft dat binnen het bedrijf structureel verschillend wordt omgegaan met doorbetaling, feestdagen en feitelijke werktijden.

Tegelijkertijd is voor een juridische beoordeling van dit soort kwesties doorgaans een bredere analyse nodig van onder meer:

• de arbeidsovereenkomsten;
  • de feitelijke bedrijfspraktijk;
  • de loonverwerking;
  • en de wijze waarop regelingen binnen het bedrijf als geheel worden toegepast.

Op een forum blijft het daarom lastig om daarover een definitief juridisch oordeel te geven.

Indien u uw situatie concreet juridisch wilt laten beoordelen, kunt u contact opnemen via info@juridischeadvieshelpdesk.nl.

1 like