Annuleringstermijn

Situatie: ivm claustrofobie en binnenkort een MRI afspraak zocht ik hulp. Via google kom ik bij een persoon uit. Via een mail word ik gebeld door een bedrijf. Ik kan op korte termijn, dezelfde week, terecht. Dat lukt mij niet dus een week later. Afspraak is gepland en via de app krijg ik een bevestiging en algemene brochure. Kosten zijn €750 voor 1 dagdeel.
Later ga ik op onderzoek uit en vind een website die net zo algemeen is als de brochure. Zonder namen wie de behandelaar is of van wie het bedrijf is.
Ik laat het nog even bezinken maar wil.er vanaf zien. Via de app geef ik aan te willen annuleren. Meteen krijg ik een reactie dat er een annuleringsregels zijn en wordt er verwezen naar de bevestiging. Ik zie nu inderdaad een link, die verwijst naar de website. Daar klik ik op en zie (opnieuw) alleen algemene informatie. Geen informatie te vinden via het menu over annuleringstermijnen. Dus ik probeer het via het loepje en ja daar komen de annuleringstermijnen zichtbaar. Oa binnen 2 weken annuleren 100%! betaling. De afspraak is gemaakt binnen 2 weken dus ik was nooit in staat geweest om het te annuleren. Dit is ook niet gemeld in het telefoongesprek.

Dus de afspraak laat ik nu maar doorgaan. Voor €750,- voor een behandeling op 1 dagdeel door een commercieel GGZ bedrijf zoals ze zich zelf noemen.

Mijn vraag is, kan dit?
Hadden ze niet tijdens de telefonische afspraak moeten wijzen dat er binnen 2 weken geen mogelijkheid was om meer te annuleren tegen een tarief van 100%?

Als je dit zo bekijkt dan klopt het niet wat ze doen. Bij telefonische of online afspraken geldt normaal een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Alleen als je zelf nadrukkelijk akkoord gaat dat de behandeling al binnen die termijn plaatsvindt én je daarbij duidelijk gewezen bent op het vervallen van je herroepingsrecht, mag een bedrijf zeggen dat annuleren niet meer kosteloos kan. Uit jouw verhaal blijkt dat dit niet is gebeurd en dat de voorwaarden bovendien niet transparant en vindbaar waren. Daardoor is het niet zomaar afdwingbaar dat je 100% moet betalen. Je kunt je dus goed verweren als ze dit alsnog proberen te verhalen.

Dag Marco,

Dank je wel voor je terug koppeling. Ik voelde me tegen de ‘muur’ gezet en dacht meteen dit klopt niet. Het gaat om een bedrag van €750 voor één dagdeel dus ook een behoorlijk bedrag.
Ik heb nog een appje (zo is de communicatie, niet via de mail) met de vraag hoe ik via het menu op de website bij de annuleringstermijn kan komen en wat hun KvK nummer is. De laatste is niet te vinden op de website. Normaliter zijn ze erg snel met antwoord. Deze keer niet.

Ik ga hen appen met een deel van jouw antwoord.

Vriendelijke groet,
Jeannette

Je zit helemaal goed met dat gevoel, Jeannette. Als een bedrijf zulke forse bedragen vraagt, hoort er volledige openheid te zijn over wie ze zijn (KvK, contactgegevens, behandelaar) én duidelijke informatie vooraf over annuleringsvoorwaarden en je herroepingsrecht. Dat ze nu ineens niet meer reageren terwijl je juist hele concrete vragen stelt, maakt hun positie alleen maar zwakker.

App ze gerust dat je je beroept op de wettelijke bedenktijd en dat de manier waarop zij hun voorwaarden verstoppen niet rechtsgeldig is. Daarmee zet je jezelf sterker neer en laat je merken dat je weet waar je recht op hebt.

Mocht je toch nog tegenwerking krijgen of een factuur ontvangen, meld je dan gerust bij ons via info@juridischeadvieshelpdesk.nl
, dan kijken we samen hoe je dit het beste juridisch aanpakt.

Met vriendelijke groet,

Marco - Juridische Advies Helpdesk

Dag Marco,

Ik ga jullie mailen want na mijn vragen over het KvK nummer en de vraag naar de BIG registratie van de psycholoog (staat in de app dat dit de behandelaar is) wordt er nu gedreigd met het sturen van een deurwaarder.

Ik ga nu zo de app sturen met de informatie over het herroepingsrecht. Had ik nog niet gedaan.

Vriendelijke groet,
Jeannette