🌴 Alles over wettelijke vakantiedagen, bovenwettelijk verlof, ouderschapsverlof, calamiteitenverlof en verlof bij ziekte

In deze subcategorie vind je alles over je recht op vakantie en verlof.
Of je nu te maken hebt met niet-opgenomen vakantiedagen, vragen over ouderschapsverlof of discussie over verlofopbouw tijdens ziekte — hier ben je op de juiste plek.

:white_check_mark: Veelgestelde onderwerpen:

• Opbouw van vakantie tijdens ziekte
  • Uitbetaling niet-genoten vakantiedagen
  • Calamiteitenverlof en kort verzuimverlof
  • Ouderschapsverlof en onbetaald verlof
  • Vakantiedagen en einde arbeidsovereenkomst

:open_mailbox_with_raised_flag: Stel hieronder je vraag of leg je situatie uit.
:envelope_with_arrow: Mailen mag ook: info@juridischeadvieshelpdesk.nl

Hallo,
Ruim twee weken geleden hebben collegas en ik blijkbaar tegelijk vakantie aangevraagd in dezelfde periode. Onze werkgever wil dat wij onderling uitzoeken wie wel en niet gaat, omdat zij anders “moeten gaan loten” wie wel en niet weg mag. Dit is vandaag per mail verstuurd. Nu is volgens onze CAO afwijzing van de vakantie schriftelijk en binnen 2 weken, anders is deze automatisch goedgekeurd.
Nu vraag ik me af of ze mij echt mogen uitloten op de vakantieaanvraag wegens deze zwaar wegende bedrijfsbelangen(er mogen max. 2 mensen tegelijk weg van werkgever) of dat ik in mijn recht sta nu gewoon vakantie te nemen?

Op grond van artikel 7:638 van het Burgerlijk Wetboek moet een werkgever een vakantieaanvraag binnen twee weken schriftelijk afwijzen als er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn. Gebeurt dat niet, dan geldt de vakantie in beginsel als vastgesteld.

Hoe hiermee wordt omgegaan bij meerdere aanvragen in dezelfde periode kan per organisatie of CAO verschillen. In de praktijk proberen werkgevers en werknemers dit vaak eerst onderling op te lossen.

De exacte beoordeling hangt af van de CAO, het bedrijfsbeleid en de concrete correspondentie. Bovenstaande betreft algemene informatie; aan deze reactie kunnen geen rechten worden ontleend.