Goedemiddag,
Helaas al heel wat rechtzaken betreffende alimentatie achter de rug. Nu is het zo dat de kinderen al ruim een jaar niet meer naar hun vader gaan. Echter in de alimentatie is wel voor hem zorgkorting toegekend. Kan ik dit laten aanpassen? En hoe kan ik dit laten aanpassen, zonder dat het voor mij weer een dure en lange procedure gaat worden? Kan dit ook met terugwerkende kracht gevraagd worden?
Ja, dat kan in principe worden aangepast als de zorgregeling feitelijk niet meer wordt uitgevoerd. Zorgkorting is namelijk gebaseerd op daadwerkelijke zorgmomenten.
Een wijziging kan alleen via een nieuwe afspraak met je ex (bijvoorbeeld vastgelegd via mediation) of via de rechtbank. Zonder procedure lukt het alleen als jullie er samen uitkomen. Met terugwerkende kracht aanpassen is lastig en gebeurt meestal alleen vanaf het moment dat je het officieel hebt verzocht; volledig terug over een jaar wordt zelden toegekend.
Wil je kosten beperken, dan is eerst mediation of een gezamenlijk verzoek de minst zware route.